الدولة الصفارية وعوامل قيامها بسجستان

  • د.السنوسي موسى آدم صالح جامعة الســـــــلام
Keywords: الدولة الصفارية, وعوامل قيامها, بسجستان

Abstract

المستخلص :

هدفت الدراسة إلى التعرف على الدولة الصفارية التي قامت في الشرق الإسلامي، وعلى مؤسسها يعقوب بن الليث الصفار الذي كان مصدر إزعاج للخلافة العباسية.

ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن قيام الدولة الصفارية بسجستان لم يكن وليد الصدفة، بل كان عملاً له أسبابه الطبيعية والتاريخية، وذلك نتيجة للظروف التي مرت بها الخلافة العباسية المتمثلة في الصراع بين الخليفة المأمون والأمين، وظروف تلك المنطقة التي كانت تموج بالتيارات السياسية المختلفة. كما كان منتصف القرن الثالث الهجري يمثل نهاية حقبة وبدء عهد جديد في حياة الدولة العباسية، فقد أخذت الدول الإقليمية في الظهور حول منتصف هذا القرن، فقامت الدولة الطاهرية في الغرب والزيدية في الشمال والصفارية في الشرق.

 

 

 

Abstract

The study aimed at knowing this country, which was established in the Islamic East; and its founder Yagoub Ibn Ellaith Elsaffar who used to be the most troublesome maker toAbbasid caliphs. The study is reached important results as :the Elsaffarid country in Sagistan was not an accident , but it was a work has it’s natural and historical reasons; a result of circumstances the Abbasid Caliphate had passed through; which represented by conflict between caliphs  Elamin and Elmamon; the circumstances in the area confronted by strong different political parties .In addition, the middle of the third Hijri century as the real end and beginning of Abbasid caliphate life. There fore, the regional states here Thahirdstate was founded in the west ;Zeidic in the North and Safarid in the East. 

Published
2019-05-11